Omaa polkua ilmiöpohjaisesti
Yhteisten tutkinnon osien valinnaiset osa-alueet tarjoavat oivan mahdollisuuden yksilöllisten opintopolkujen rakentamiseen. YTO-Areena-hankkeessa suunnittelimme erilaisia valinnaispolkuja ja -teemoja, joita toteutetaan niin lähiopetuksessa kuin verkossakin. Perehdy ilmiöpohjaisiin, osa-aluerajat ylittäviin kokonaisuuksiin ja poimi parhaat ideat talteen!
YTO-valinnaisopintarjotin Sedussa 2020-2021
YTO-Areenan keskeinen tavoite on ollut vahvistaa opiskelijan osallisuutta opintojensa suunnitteluun. Yhtenä toimenpiteenä tämän tavoitteen saavuttamiseksi rakensimme uuden, poluittain ja teemoittain jäsennetyn valinnaisopintotarjottimen yhteisiin tutkinnon osiin. Työn tuloksena uuden tarjottimen opinnot ovat vuodesta 2019 olleet Sedussa tarjolla pääosin ryhmämuotoisena lähiopetuksena ja osin myös verkko-opintoina.
Pyrimme lähestymään valinnaisten YTO-opintojen suunnittelua mahdollisimman opiskelijalähtöisesti: halusimme mahdollistaa mahdollisimman laajan ja monipuolisen valinnaisuuden siten, että opiskelija voi konkreettisten teemojen, polkujen ja opintokuvauksien avulla aidosti punnita vaihtoehtoja omien tavoitteidensa ja kiinnostuksen kohteidensa pohjalta.
Opettajien ja opiskelijoiden tekemän ideointi- ja suunnittelutyön tuloksena valinnaistarjottimelle muotoutui viisi teemapolkua: Aktiivinen kansalainen, Luovuus, liikunta ja hyvinvointi, Työelämän taitajaksi, Viestinnän virtuoosiksi sekä Suuntana jatko-opinnot. Opiskelija voi koostaa yhdeksän osaamispisteen laajuiset valinnaisopintonsa yhden tai useamman polun tarjonnasta.
Kuhunkin valinnaispolkuun suunniteltiin erilaisia kolmen osaamispisteen laajuisia, useimmiten osa-aluerajat ylittäviä ilmiöpohjaisia opintokokonaisuuksia. Näille ideoitiin informatiiviset mutta persoonalliset markkinointinimet. Esimerkiksi aktiivinen kansalainen -polun opintokokonaisuuteen Matkusta ympäri maailmaa kuuluu yksi osaamispiste taidetta ja luovaa ilmaisua, matematiikkaan ja matematiikan soveltamista sekä kestävän kehityksen edistämistä. Matkustamista käsitellään opinnoissa siis taiteen ja kulttuurin, suunnittelun ja budjetoinnin sekä ekologisen ja sosiaalisen kestävän kehityksen näkökulmista
Osa-alueita yhdistävän ja usein projektimaisen toteutuksen tekee mahdolliseksi työjärjestyssuunnittelu, jossa valinnaiseen opintokokonaisuuteen kuuluvaa opetusta järjestetään yhtenä päivänä viikossa noin kahden kuukauden ajan. Valinnaisopintoa toteuttavat opettajat voivat siis suunnitella näistä työpäivistä yhtenäisiä ja hyödyntää tarvittaessa monipuolisesti erilaisia oppimisympäristöjä.
Opiskelija tekee valintansa pääsääntöisesti näiden kolmen osaamispisteen kokonaisuuksien välillä. Osa näistä voidaan toteuttaa myös yhden tai kahden osaamispisteen laajuisina.
Avaa tästä: YTO-valinnaisen suunnittelupohja
Valinnaisopintotarjottimen ideointi ja suunnittelu on ollut monivaiheinen ja laaja työkokonaisuus, johon emme olisi tässä laajuudessa ilman erillistä hankerahoitusta pystyneet. Suunnittelun ensimmäiseen vaiheeseen osallistuivat Sedun YTO-opettajat eli YTO-koulutustiimi.
Pyrimme alussa ideariihityöskentelyyn, jossa tavoitteena oli saada mahdollisimman monipuolisesti luovia ehdotuksia kolmen osaamispisteen valinnaiskokonaisuuksiksi. Ideointipaperiin määriteltiin osa-alueet, oppimisympäristöt, opettajien roolit, yhteistyötahot ja muuta huomioitavaa. Lisäksi toteutus nimettiin ja siitä kirjoitettiin lyhyt muutaman virkkeen kuvaus. Nämä suunnittelutyöpajojen tuotokset koottiin yhteen jatkotyöstämistä varten. Ideoista valikoitiin toteutuskelpoisimmat ja suunnitelmia lähdettiin tarkentamaan. Tämän työstämisen tuotoksia olivat lopulta toteutussuunnitelmat, joihin laadittiin myös paljon paikallisia osaamistavoitteita arviointikriteereineen.
Kun suunnittelua ja sen fasilitointia oli testattu opettajien kanssa, suunnittelutyöhön otettiin mukaan myös opiskelijat Sedun opiskelijakunta Fokuksen kautta. Fokukseen valituille opetuspisteiden edustajille järjestettiin oma ideointipaja, ja opiskelijoiden ehdotukset lisättiin mukaan koontiin erottelematta niitä mitenkään opettajien ideoimista kokonaisuuksista.
Yksi hankkeen tavoitteiden kannalta tärkeimmistä valinnaisopintopoluista on Suuntana jatko-opinnot. Tälle polulle suunniteltiin kolmen osaamispisteen valinnaisopintojen siten, että ne muodostavat ehyitä yhdeksän osaamispisteen kokonaisuuksia aloittain: jatko-opintoihin tekniikan alalla 1–3, jatko-opintoihin palvelualoilla 1–3 sekä jatko-opintoihin sosiaali- ja terveysalalla 1–3.
Jatko-opintoihin valmentavissa valinnaisissa opiskellaan äidinkielen, vieraiden kieltä, matematiikan sekä fysiikan ja kemian sisältöjä hieman eri tavoin aloittain painottaen. Sisällöt ja tavoitteet on räätälöity korkeakouluopintoja silmällä pitäen, ja ne on suunniteltu yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa. Saimme ammattikorkeakoulun kaikille yhteisistä opinnoista myös materiaaleja ja tehtäviä, joita olemme voineet käyttää sellaisenaan ja tai osin muunneltuna omissa toteutuksissamme.